sunnuntai 28. kesäkuuta 2026

Yöttömän yön kamppailu päättyi Rovaniemellä tasapeliin

RoPS juhlii Arttu Leppäsen tekemää tasoitusosumaa.
Rovaniemen Palloseura kohtasi jo perinteisessä kesän yöttömän yön kamppailussa Salon Palloilijat peräti 1157 katsojan silmien edessä. Rovaniemen keskuskentällä käyty ottelu päättyi monivaiheisten tapahtumien jälkeen tasalukemiin 2-2 (1-1), joiden ansiosta RoPS on sarjassa nyt kolmantena ja SalPa viidentenä. 

RoPS lähti otteluun hyvässä terveystilanteessa, vaikka esimerkiksi Kimi Isometsä ja Aapo Savolainen vahvuudesta puuttuivatkin. Tämän lisäksi Benjamin Simsek jätti joukkueen jo aiemmin. SalPa matkasi pohjoiseen vahvalla joukkueella, josta tuttuna kasvona mainittakoon Topias Dementjeff sekä Olli Jakonen ja Gezim Voca.

Topias Dementjeff puolustamassa Adam Mekkiä ja Simo Roihaa.
Ottelu alkoi kotijoukkueen kannalta shokkihoidolla, sillä vieraat iskivät kamppailun avausmaalin jo ensimmäisellä peliminuutilla. Tällöin pallo pelattiin vasemmalle Ermal Rrustemille, joka harhautti Arttu Leppäsen ja ampui terävästi pallon maalin oikeaan alakulmaan ohi RoPS-vahti Dylan Berryn. Näin peli oli kirjaimellisesti hetkessä tilanteessa 1-0. Salolaisten jalat eivät olleet siis jääneet bussiin, vaan punapaidat olivat tulleet peliin todella vahvasti. Maalin jälkeen RoPS alkoi saamaan pelistä kiinni ja varsinkin Adam Mekki ja vasemmassa laidassa Valtteri Vatanen väläyttelivät nopeuttaan ja aiheuttivat vaikeuksia vieraille. 11. minuutilla kotijoukkue sai kulman oikealta. Mekin antaman erikoistilanteen jälkeen pallo pelattiin uudestaan kuudentoista sisälle, jossa Jonne Koistinen oivasti jatkoi Simo Roihalle lähelle takakulmaa. Kapteenin laukauksen SalPa-vahti Anton Munukka vielä torjui hienosti eteensä, mutta sen jälkeistä Leppäsen pommia ei enää ja näin peli oli tasan 1-1! Maalin jälkeen RoPS oli hallitsevampi osapuoli, mutta vieraiden vastahyökkäykset olivat paikoin myrkkyä sinipaidoille. Kumpikaan joukkue ei kuitenkaan onnistunut enää maalinteossa ja näin tauolle siirryttiin tasatilanteessa 1-1. 

Maalintekijät samassa kuvassa.
Toinen puoliaika starttasi melko tasaisissa merkeissä. Silti ottelussa oli tunne, että kohta RoPS ottaa ohjat käsiinsä ja ratkaisee pelin itselleen. Mutta mitä vielä, kun peliä oli pelattu 56. minuuttia, iski Rrustemi toistamiseen. Tällöin Voca pelasi hienosti pystyyn Rrustemille, joka kääntyi ja laukoi varmasti pallon verkon perukoille ja tilanne oli näin vieraille 1-2. RoPS:n pallonmenetys ja nopea vastaisku kostautuivat jälleen kotijoukkueelle. Tämän jälkeen sinipaidat hakivat hetken itseään ennen kuin saivat otetta pelistä. SalPa sen sijaan alkoi pelaamaan enemmän tai vähemmän aikaa ja pelaajia oli tämän tästä maassa pötköttelemässä ennen nopeaa ihmeparantumista. RoPS sen sijaan rakenteli hyökkäyksiä, mutta viimeiset ratkaisut ja syötöt olivat kehnoja ja esimerkiksi lukuisista kulmapotkuista ei saatu oikein mitään aikaan. 

RoPS:n painostusta ottelun lopussa, Dementjeff puskemassa pallon pois maalivahdin alueelta.
Pelin edetessä Onni Suutari alkoi näkymään kamppailussa entistä enemmän, koska hän pääsi pelaamaan toisen puolikkaan omalla paikallaan kärjessä laidan sijaan. Kun peli oli jo pari minuuttia lisäajan puolella, iski RoPS tasoituksen. Tilanne rakentui Radone Caton kovan työn kautta ja hän pääsi keskittämään pallon maalille. Lopulta se löysi Suutarin, joka otti pallon haltuun, harhautti ja laukoi pallon maalin oikeaan alakulmaan. Tilanne oli näin tasan 2-2 ja kotiyleisö heräsi hetken horroksesta juhlintaan. Maalin jälkeen RoPS rakensi vielä pari huippuvaarallista paikkaa, mutta Mekki ja kumppanit eivät enää saaneet onnistumisia aikaan, joten peli päättyi kuluisten lisäaikaminuuttien jälkeen Joakim Väärälän pillinvihellykseen lukemissa 2-2 (1-1).

Lauantain kamppailu yöttömässä yössä tarjosi tukun maaleja ja pelin kuvaan sopivan tasapelituloksen. Se tuskin täysin tyydytti kumpaakaan joukkuetta. Kotijoukkue RoPS pelasi pääosin hyvin, mutta ne viimeiset ratkaisut ja varsinkin erikoistilanteet jättivät suuresti toivomisen varaa. SalPa pelasi järkevällä taktiikalla ja iski nopeasti vastaan, mutta loppua kohti heidänkin takkinsa alkoi olla aika tyhjä ja sinipaidat käänsivät pelin vängällä tasoihin ja melkein menivät ohi vielä lisäajan loppuhetkillä. Parasta kamppailussa oli RoPS:n periksiantamattomuus, vaikka itsessään peli ei ollut parasta sinipaitojen esitystä. Myös hieno nelinumeroinen yleisömäärä on harvinaista herkkua kolmannen sarjatason peleissä, joten se toi varmasti kaivattuja euroja oheismyynteineen seuran kassaan. Vieraat osoittivat olevansa yksi sarjan tasokkaimmista joukkueista ja varsinkin Rrustemi näytti lauantaina viimeistelyosaamistaan. 

Seuraavan kerran RoPS pelaa viikon päästä sunnuntaina (5.7.), jolloin sinipaidat kohtaavat niin ikään kotikentällään sarjakutosen PKKU:n klo 16.00 alkavassa ottelussa. Tsemppiä peliin jätkät, ensi kerralla hoidetaan kaikki kolme pistettä kotiin! 

Palloseurablogin ottelun vakuuttaja: Onni Suutari - vahva jässikkä tasoitti pelin hienolla osumalla ja pelasi muutenkin tuttuun tapaan vahvasti läpi kamppailun. 

Teksti ja kuvat: M.N.